Depresja i stres – jak skutecznie stawić im czoła?


Stres dotyka nas każdego dnia: wiąże się on z życiem prywatnym, zawodowym, obawą o stan naszego zdrowia, bezpieczeństwo naszych bliskich. Niewielka ilość stresu jest dobra dla naszego organizmu – motywuje do działania, pozwala na działanie adrenaliny. Kiedy jednak sytuacje stresowe przeciągają się nasz organizm słabnie, czujemy się zmęczeni, odczuwamy fizyczny ból ciała. Sytuacja taka z czasem może przerodzić się w poważna chorobę, jaką jest depresja.

Co wpływa na pogłębianie się stresu?

Stres jest wynikiem kilku nakładających się na siebie czynników. Przede wszystkim mogą być to problemy życiowe, niezależne od naszych chęci czy działań (trudna sytuacja w pracy, niepewne zarobki, problemy zdrowotne bliskich, śmierć współmałżonka, partnera). Kolejną przyczyną powstawania stresu jest nieumiejętność relaksowania się – to bardzo poważny problem. W natłoku codziennych zajęć nie mamy czasu dla siebie: poświęcamy go pracy, rodzinie, dzieciom, bliskim. Brak czasu dla siebie, odpoczynku i relaksu (np. z ulubiona książką czy dobrym filmem) z czasem zaczyna odbijać się na naszym samopoczuciu: czujemy się zmęczeni, wypaleni.

Powodem stresu jest także nieodpowiednia dieta! Stres działa na zasadzie zamkniętego koła – w sytuacjach stresowych nasz organizm zużywa wiele glukozy, która pobierana jest również z mięśni. Z organizmu szybko usuwane są witaminy, mikroelementy, w szczególności magnez. Co najważniejsze: to jego niedobory powodują nadprodukcję hormonu (kortyzolu), który wydzielany jest w sytuacjach stresowych.

 

 

Jak odczuwamy stres?

Sytuacje stresowe prowadzą do osłabienia organizmu, braku chęci do działania, bólów głowy, sztywności mięśni. Przewlekłe stany stresowe mogą wpływać na działanie naszego przewodu pokarmowego i objawiać się mdłościami, wymiotami, biegunką. Przewlekły stres prowadzi do powstawania wrzodów żołądka oraz dwunastnicy. Długotrwały stres wpływa na układ krążenia, powoduje choroby serca (w skrajnych przypadkach wylewy i zawały). Objawy stresu są widoczne także na zewnątrz: włosy stają się słabe i wypadają, nasza cera robi się szara i nieprzyjemna w dotyku. W przypadku pań stres wpłynie też na cykl miesięczny.
Początki depresji charakteryzują się brakiem chęci do aktywnego życia, zniechęceniem, wycofaniem z życia towarzyskiego, apatią, brakiem energii.

Pierwsza pomoc, kiedy czujemy się przytłoczeni stresem!

Pierwszą rzeczą, której powinniśmy przyjrzeć się w czasie przedłużających się okresów niepokoju oraz zmęczenia psychicznego jest nasza dieta. Powinna być ona bogata w składniki mineralne, witaminy, białko. Istotne jest jedzenie świeżych owoców, warzyw, picie dużej ilości wody mineralnej i soków naturalnych. Konieczne jest również przyjrzenie się z bliska naszej codziennej aktywności i przeorganizowanie naszego planu dnia. Pozwólmy sobie na odrobinę spokoju i relaksu – nauczmy się odpoczywać. Każdego dnia warto wygospodarować dla siebie 20-30 minut, w których wyciszymy się i odprężymy.

SZCZAWA I doskonała podczas walki ze stresem i depresją!

W walce o zdrowie i dobre samopoczucie wszystkim zestresowanym pomoże SZCZAWA I. Wysokie stężenie wapnia, magnezu i litu pomoże uzupełnić niedobory tych pierwiastków i jednocześnie wspomóc organizm w walce ze stresem. W składzie wody SZCZAWA I znaleźć można także wysokie stężenie żelaza i potasu.

WODY LECZNICZE MOGĄ BYĆ STOSOWANE W WARUNKACH DOMOWYCH. PRZEZNACZONE DLA OSÓB W KAŻDYM WIEKU ZARÓWNO U DZIECI, DOROSŁYCH ORAZ OSÓB STARSZYCH.